Strona główna
Poradnik
Tutaj jesteś

Czy praca jako opiekun klienta to opłacalny zawód?

23 kwietnia 2022


Praca na stanowisku opiekuna klienta, jak sama nazwa wskazuje, wiąże się z nawiązywaniem kontaktu z klientami. Stanowisko to określane jest również jako “account manager” i nie należy go mylić z “key account manager”. To drugie jest posadą seniorską, dla osób zajmujących się kontaktem z klientami korporacyjnymi, biznesowymi, w związku z czym wymaga lepszych referencji i większego doświadczenia zawodowego. Na czym dokładnie polegają obowiązki account managera i czy praca jako opiekun klienta to opłacalny zawód? Na te pytania odpowiemy w tym artykule.

Opiekun klienta – kto to?

Opiekun klienta ma bezpośredni kontakt z klientem. Jest to ktoś, kto opowie potencjalnemu kupcy o produkcie lub usłudze oferowanej przez firmę. Odbiorca powinien mieć wrażenie, że account manager wskaże mu najbardziej korzystne dla niego rozwiązania.

Opiekun klienta poza doradzaniem obecnym klientom, stara się również pozyskać nowych klientów i nawiązać z nimi odpowiednie relacje. Stanowisko to zazwyczaj oznacza reprezentowanie firmy, w związku z tym, osoba je piastująca powinna dbać o dobry jej wizerunek.

W zawodzie tym możemy pracować zarówno w terenie, jeżdżąc na spotkania z klientami, jak i za biurkiem, prowadząc rozmowy telefoniczne, mailowe i wideorozmowy.

Opiekun klienta – jakie ma obowiązki?

Głównymi obowiązkami opiekuna klienta są obsługa klientów, reprezentacja firmy, informowanie o jej ofercie i proponowanie klientowi najlepszego dla niego rozwiązania.

Do najważniejszych zadań opiekuna klienta należą:

  • utrzymywanie dobrych relacji z klientami;
  • zbieranie, gromadzenie i przekazywanie klientom informacji o obecnie prowadzonych działaniach promocyjnych, cenach produktów oferowanych przez firmę, przebiegu dostaw produktów itd.;
  • realizacja kwestii formalnych związanych z obsługą klienta (gromadzenie i wystawianie odpowiednich dokumentów);
  • dbałość o przepływ informacji między klientem, a konkretnymi działami i pracownikami firmy.

Opiekun klienta – dla kogo praca?

Nie można powiedzieć, że istnieje jednoznaczny przepis na idealnego opiekuna klienta. Często bywa tak, że różnorodność charakterów pracowników wpływa pozytywnie na działanie zespołu, jednakże można wymienić cechy, które są pożądane u osób ubiegających się o stanowisko account managera.

Cechy dobrego opiekuna klienta:

  • Otwartość na drugiego człowieka, umiejętność znalezienia wspólnego języka z osobą, z którą rozmawiamy. Jest to ważne w zawodzie polegającym na ciągłym prowadzeniu konwersacji, aby nasz odbiorca czuł się szanowany i aby rozmowa nie była dla niego odpychająca;
  • Komunikatywność, znajomość zasad gramatyki, ortografii i interpunkcji, w języku, w którym prowadzona jest rozmowa. Są to rzeczy konieczne, aby nasz rozmówca rozumiał, co chcemy mu przekazać;
  • Cierpliwość i wyrozumiałość przydają się w kontakcie z ludźmi. W końcu każdy człowiek jest inny i z jednymi komunikacja przebiega w swobodny sposób, a z innymi już niekoniecznie. Możemy trafić na osobę, która nie mówi za wiele, kogoś, kto potrzebuje wielu wyjaśnień lub na kogoś nerwowego. W każdym przypadku powinniśmy umieć zachować spokój, aby wszystko wytłumaczyć naszemu rozmówcy;
  • Wysoka kultura jest tu konieczna. I to zarówno w sposobie wypowiedzi (jak np. stosowanie zwrotów grzecznościowych), jak i w wyglądzie i zachowaniu. Jako osoby reprezentujące firmę nie możemy psuć jej wizerunku;
  • Charyzma jest tu mile widziana, ponieważ ona może sprawić, że utrzymamy stałych klientów i przyciągniemy nowych;
  • Kreatywność i zorganizowanie w pracy pomagają radzić sobie z różnymi problemami, które są ciężkie do przewidzenia;
  • Mobilność i dyspozycyjność, jeśli mowa o pracy w terenie;
  • Pozytywne nastawienie do pracy – ciągłe rozmowy i spotkania potrafią być wymagające i frustrujące, dlatego powinniśmy lubić to, co robimy, aby nie stracić zapału do pracy.

Czego wymaga się od kandydatów na stanowisko opiekuna klienta?

Aplikując na stanowisko opiekuna klienta poza wymienionymi powyżej predyspozycjami spotkamy się z kolejnymi oczekiwaniami pracodawców. W kwestii wykształcenia minimum to wykształcenie średnie. Bywa i tak, że od kandydatów oczekuje się ukończenia studiów na kierunkach związanych z marketingiem, handlem, ekonomią, a także z branżą, którą zajmuje się firma (np. medyczną).

Wśród atrakcyjnych umiejętności można wymienić znajomość oprogramowania do ofert handlowych, obsługi klientów oraz wiedza o technikach sprzedażowych. Dodatkowym atutem będzie też znajomość języka obcego, a najlepiej to kilku, ponieważ to pozwoli nam na prowadzenie rozmów z klientami różnych narodowości. W przypadku pracy w terenie konieczne też będzie prawo jazdy kategorii B.

Opiekun klienta – zarobki

Wynagrodzenie opiekuna klienta jest zależne m.in. od branży przedsiębiorstwa i doświadczenia zawodowego pracownika. Istotna jest tu też polityka pracodawcy.

Wynagrodzenie to można podzielić na dwa składniki, ponieważ przeważnie account manager otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze oraz premię. Jest ona naliczana na podstawie wyników zawodowych pracownika: im więcej dzięki niemu zarobiła firma, tym wyższy jest dodatek pieniężny do pensji.

Choć w prowizyjnym i premiowym systemie zarobków ciężko jest określić średnie wynagrodzenie, można przyjąć, że na tym stanowisku zarabia się od około 4300 do 6200 złotych miesięcznie. Oczywiście wszystko zależy od wykształcenia, stażu pracy i wyżej wymienionych czynników, jednakże można powiedzieć, że ta praca pozwala na stabilne życie.

Czy praca jako opiekun klienta to opłacalny zawód?

Patrząc na zarobki można uznać, że ta praca się opłaca, ale nawet najlepiej płatne zawody mogą być uciążliwe, jeśli nie czerpiemy przyjemności z tego, co robimy. Pozornie praca opiekuna klienta jest prosta, ale nie dla każdego. Kontakt z klientem i ciągłe prowadzenie rozmów potrafią być stresujące i męczące, więc decydując się na tę ścieżkę kariery powinniśmy się zastanowić, czy to na pewno praca dla nas.

Jeśli po przeczytaniu powyższego artykułu na pytanie “czy praca jako opiekun klienta to opłacalny zawód?” odpowiedziałeś “tak”, to pora zacząć szukać ofert pracy. Znajdziesz je m.in. na portalu pracy GoWork.pl pod poniższym linkiem: https://www.gowork.pl/praca/opiekun-klienta;st/warszawa;l

brokerzy

Redakcja topbiura.pl

Redakcja TopBiura.pl to zespół pasjonatów, którzy z zaangażowaniem tworzą treści dostosowane do potrzeb naszych czytelników.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Biura i lokale użytkowe
mecze FC Barcelony na żywo
Gilotyny biurowe

Jesteś zainteresowany reklamą?